Vadovaujantis 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos Direktyva 2009/72/EB (toliau – Direktyva) dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių 9 straipsniu, valstybė narė, pasirinkusi visišką nuosavybės atskyrimo modelį, privalo užtikrinti perdavimo veiklos atskyrimą nuo skirstymo, tiekimo ir gamybos veiklos bei šių veiklų komercinių interesų, įskaitant perdavimo veiklos, nuosavybės atskyrimą. Pagal Elektros energetikos įstatymą (toliau – Įstatymas), įsigaliojusį 2012 m. vasario 7 d., kuriuo perkeliamos Direktyvos nuostatos, įtvirtinti šie esminiai reikalavimai dėl perdavimo veiklos atskyrimo: 1. Perdavimo sistemos operatoriaus nepriklausomumas. Perdavimo sistemos operatorius, atlikdamas jam pavestas funkcijas, privalo veikti nepriklausomai nuo elektros energijos gamybos, skirstymo ir tiekimo veiklos bei jų komercinių interesų (24 straipsnis). 2. Perdavimo veiklos atskyrimas. Kai perdavimo sistemos operatorius yra vertikaliai integruotos įmonės dalis, jis savo teisine forma, organizacine struktūra ir priimdamas sprendimus turi būti nepriklausomas nuo kitų vertikaliai integruotos įmonės veiklos rūšių, nesusijusių su perdavimu. Siekiant užtikrinti perdavimo sistemos operatoriaus nepriklausomumą, turi būti laikomasi Įstatyme numatytų detalių reikalavimų (perdavimo sistemos operatorius nuosavybės teise turi valdyti perdavimo tinklus, jų technologinius priklausinius ir kitą turtą, reikalingą elektros energijos perdavimo veiklai tinkamai vykdyti; tas pats asmuo ar asmenys neturi teisės tiesiogiai ar netiesiogiai kontroliuoti asmenį, vykdantį gamybos ir (ar) tiekimo veiklą, ir tiesiogiai ar netiesiogiai kontroliuoti perdavimo sistemos operatorių arba turėti kokių nors teisių perdavimo sistemos operatoriaus atžvilgiu) (53 straipsnis). 3. Ne vėliau kaip nuo 2012 m. kovo 3 d. vertikaliai integruota įmonė ir perdavimo sistemos operatorius privalo užtikrinti visišką perdavimo sistemos operatoriaus atskyrimą nuo vertikaliai integruotos įmonės, tarp jų, bet neapsiribojant, perdavimo sistemos operatoriaus kontrolės ir elektros energijos perdavimo veiklos atskyrimą, įskaitant elektros energijos perdavimo veiklai naudojamo turto nuosavybės teisės perleidimą perdavimo sistemos operatoriui (53 straipsnio 2 dalis). 4. Kai perdavimo sistemos operatorius yra valstybės institucija, įstaiga, organizacija ar kitas viešasis asmuo, laikoma, kad perdavimo veiklos atskyrimas yra tinkamai įgyvendintas, jeigu perdavimo sistemos operatorių ir asmenis, vykdančius elektros energijos gamybos ar tiekimo veiklą, tiesiogiai ar netiesiogiai kontroliuoja atskiros valstybės institucijos, įstaigos, organizacijos ar kiti viešieji asmenys. Valstybės institucijos, įstaigos, organizacijos ar kiti viešieji asmenys nėra atskiri, jeigu jie yra tiesiogiai pavaldūs tam pačiam viešajam asmeniui, pažeidžiant perdavimo sistemos operatoriaus nepriklausomumo reikalavimus (53 straipsnio 6 dalis). 5. Jeigu perdavimo sistemos operatorius neatitinka Įstatyme nustatytų veiklos atskyrimo sąlygų ir reikalavimų, vertikaliai integruota įmonė ir perdavimo sistemos operatorius ar juos kontroliuojantys asmenys privalo imtis visų būtinų priemonių jiems įgyvendinti, įskaitant įmonės reorganizavimą, atskyrimą, atlygintinį ar neatlygintinį perdavimo sistemos operatoriaus ar jį kontroliuojančio asmens bendrovės akcijų perleidimą valstybei, taip pat kitas teisėtas priemones (80 straipsnio 1 dalis). Perdavimo sistemos operatoriui iki 2012 m. kovo 3 d. nepateikus Komisijai dokumentų, pagrindžiančių visišką perdavimo sistemos operatoriaus atskyrimą nuo vertikaliai integruotos įmonės Įstatyme nustatyta tvarka ir sąlygomis, Komisija Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka paskiria nepriklausomą sistemos operatorių elektros energijos perdavimo veiklai laikinai. |
Komisija kovo 15 d. posėdyje konstatavo, kad LITGRID AB pažeidė Elektros energetikos įstatymo, perkeliančio III ES energetikos direktyvų paketo nuostatas į nacionalinę teisę, įpareigojimą iki 2012 m. kovo 3 d. atskirti perdavimo/skirstymo veiklas nuo kitų vertikaliai integruotos įmonės veiklų bei komercinių interesų. Vertikaliai integruotai įmonei UAB „Visagino atominė elektrinė" priklauso LITGRID AB kontrolinis akcijų paketas bei su tuo susijusios teisės ir pareigos dėl bendrovės valdymo ir kontrolės. Tiek Elektros energetikos įstatymas, tiek III ES energetikos paketas griežtai reikalauja atskirti perdavimo veiklą nuo skirstymo, tiekimo ir gamybos veiklos bei šių veiklų komercinių interesų, įskaitant perdavimo veiklos nuosavybės atskyrimą. Komisija, siekdama užtikrinti, kad visi rinkoje veikiantys ūkio subjektai, nepriklausomai nuo jų nuosavybės formos, įgyvendintų įstatymų leidėjo nustatytus reikalavimus, įpareigojo LITGRID AB iki 2012 m. kovo 30 d. pateikti: • išsamų pasirinkto veiklų ir kontrolės atskyrimo nuo vertikaliai integruotos įmonės veiklos rūšių, nesusijusių su perdavimu/skirstymu, būdo aprašymą kartu su numatomų atlikti veiksmų detaliu planu; • visą informaciją, kuri skaidriai atskleistų konkrečius veiksmus, kuriais bus užtikrintas veiklų atskyrimo reikalavimų įgyvendinimas, eiliškumas bei terminai.
LITGRID AB 2012 m. kovo 2 d. raštu Nr. SD1104 pateikta informacija.
Komisijos 2012 m. kovo 19 d. nutarimas Nr. O3-68. |
4.1. LITGRID AB, vykdydama Komisijos 2012 m. balandžio 11 d. nutarimą Nr. O3-89, 2012 m. spalio 1 d. raštu Nr. SD-4140 pateikė dokumentus, kuriais grindžiamas Elektros energetikos įstatymo 53 straipsnio 2, 3 ir 6 dalyse nurodytų reikalavimų dėl perdavimo veiklos atskyrimo įgyvendinimas. LITGRID AB 2012 m. spalio 1 d. raštą Nr. SD-4140
atsisiųskite.
Komisija, vadovaudamasi Elektros energetikos įstatymo 25 straipsnyje nustatyta procedūra ir terminais, t.y. ne vėliau kaip per 4 mėnesius nuo visų reikalingų ir tinkamai parengtų dokumentų, duomenų ir informacijos pateikimo dienos įvertina įgyvendintų perdavimo sistemos operatoriaus nepriklausomumo ir veiklos atskyrimo reikalavimų tinkamumą bei priima preliminarų sprendimą dėl perdavimo sistemos operatoriaus paskyrimo. Apie priimtą preliminarų sprendimą Komisija privalo informuoti Europos Komisiją, kuri pateikia išvadą dėl Komisijos priimto preliminaraus sprendimo. Komisija, atsižvelgdama į Europos Komisijos išvadą, priims galutinį sprendimą dėl perdavimo veiklos atskyrimo. 4.2. Komisija 2013 m. balandžio 29 d. nutarimu
Nr. O3-138 konstatavo, kad LITGRID AB perdavimo veiklos atskyrimas atitinka Elektros energetikos įstatymo 15 straipsnio 8 dalies ir 53 straipsnio 2, 3 ir 6 dalių nuostatas ir gali būti paskirtas perdavimo sistemos operatoriumi. Komisija apie priimtą sprendimą informuos Europos Komisiją ir pateiks jį pagrindžiančius dokumentus. Gavus teigiamą Europos Komisijos išvadą arba negavus neigiamos išvados, Komisija priims galutinį sprendimą dėl perdavimo sistemos operatoriaus paskyrimo. Jei Europos Komisija pateiks prieštaravimų, perdavimo sistemos operatoriui juos pašalinus, galutinis sprendimas bus priimtas ne vėliau kaip per 2 mėnesius. 4.3. Komisija 2013 m. liepos 8 d. gavo Europos Komisijos išvadą dėl LITGRID AB atskyrimo. Šią išvadą galite rasti
čia. Komisija, atsižvelgdama į Europos Komisijos nuomonę, priims galutinį sprendimą ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo Europos Komisijos išvados gavimo dienos. 4.4. Komisija 2013 rugpjūčio 27 d. nutarimu
Nr. O3-325 detaliai išanalizavusi perdavimo sistemos operatoriaus LITGRID AB pateiktus dokumentus bei visą susijusią informaciją (Komisijos Teisės ir Elektros skyrių 2013 m. rugpjūčio 26 d. pažyma
Nr. O5-288) ir atsižvelgdama į Europos Komisijos išvadą, nutarė: • Konstatuoti, kad LITGRID AB perdavimo veiklos atskyrimas atitinka Elektros energetikos įstatymo 15 straipsnio 8 dalies ir 53 straipsnio 2, 3 ir 6 dalių nuostatas ir gali būti paskirtas perdavimo sistemos operatoriumi. • Išduoti LITGRID AB neterminuotą elektros energijos perdavimo veiklos licenciją. Komisija apie priimtą galutinį sprendimą 2013 m. rugsėjo 6 d. informavo Europos Komisiją. 2013 m. spalio 26 d. Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje
C 312 paskelbta informacija apie Komisijos priimtą galutinį sprendimą dėl LITGRID AB paskyrimo perdavimo sistemos operatoriumi, kaip atitinkančio Direktyvos 10 straipsnį.
Komisija, vadovaudamasi Elektros energetikos įstatymo 26 straipsnio nuostatomis, toliau nuolat prižiūrės ir kontroliuos, kaip paskirtasis perdavimo sistemos operatorius, vykdydamas savo veiklą, užtikrina Elektros energetikos įstatyme nustatytus nepriklausomumo ir veiklos atskyrimo reikalavimus. |