Komisija, reaguodama į energijos
išteklių rinkos dalyvių prašymus išaiškinti, kaip teisingai įgyvendinti teisės
aktuose nustatytus reikalavimus įsigyjant privalomą elektros ar šilumos gamybai
reikalingą biokuro kiekį, bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešojo
administravimo įstatymo 36³ straipsniu, Lietuvos Respublikos energijos
išteklių rinkos įstatymo 28 straipsnio 1 dalimi, parengė
ir teikia viešą išaiškinimą dėl biržos operatoriaus skelbiamos vidutinės
energijos išteklių biržos kainos nustatymo ir taikymo bei ekonominio naudingumo
sąlygos tinkamo įgyvendinimo. Pažymėtina, kad rengdama šį išaiškinimą Komisija
konsultavosi su kitomis energijos išteklių rinkos valstybinį valdymą, reguliavimą bei
priežiūrą pagal kompetenciją atliekančiomis institucijomis - Lietuvos Respublikos energetikos ministerija bei Viešųjų
pirkimų tarnyba.
Primintina, jog, remiantis Energijos išteklių rinkos
įstatymo 191 straipsnio 1 dalimi, šilumos tiekėjai, reguliuojami
nepriklausomi šilumos gamintojai ir bendri šilumos ir elektros energijos
gamintojai, kurie elektros ir (ar) šilumos energijai gaminti naudoja biokurą,
privalo teikti pirmenybę energijos išteklių biržai įsigydami šią elektros ir
(ar) šilumos energijai gaminti reikalingo biokuro kiekio dalį: 2015 metais – ne
mažiau kaip 50 procentų, o 2016 ir vėlesniais metais – ne mažiau kaip 100
procentų. To paties straipsnio 2 dalis numato, kad minėti
reikalavimai netaikomi, jeigu energijos išteklių biržoje dėl objektyvių
priežasčių nebuvo galima įsigyti reikalingo atitinkamos biokuro rūšies kiekio
ar jo dalies arba kitais būdais įsigyti biokurą yra ekonomiškai naudingiau.
Pažymėtina, kad Komisija kasmet vertina, ar
energetikos įmonės įsigijo Energijos išteklių rinkos įstatymo 191
straipsnio 1 dalyje nustatytą biokuro kiekį energijos išteklių biržoje. Įmonių,
neįvykdžiusių minėtame įstatyme nurodyto įpareigojimo, vertinimas atliekamas
vadovaujantis ekonominio naudingumo kriterijumi.
Ekonominio naudingumo, kaip aplinkybės, atleidžiančios
nuo Energijos
išteklių rinkos įstatyme 191 straipsnio 1 dalyje numatytos
pareigos, įgyvendinimo tvarką ir sąlygas detalizuoja Įmonių,
veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir
šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 3 d. nutarimu Nr. 277
(toliau – Kuro pirkimų taisyklės), 21.1 papunktis. Jame numatyta, kad ekonominio naudingumo sąlyga vertinama prieš
sudarant sutartį ir yra laikoma, kad ji
įvykdyta, jeigu: 1) įsigyjančiajai organizacijai pateikus pavedimą įsigyti
biržoje laimėjusiame pasiūlyme nurodytą energijos ištekliaus kiekį už pasiūlyme
nurodytą kainą, jis yra neįvykdomas mažiausiai 2 prekybos sesijas iš eilės
(Kuro pirkimų taisyklių 21.1.1 papunktis), arba 2) jeigu
laimėjusio pasiūlymo kaina laimėjusio pasiūlymo nustatymo dieną yra daugiau
kaip 5 procentais mažesnė už biržos operatoriaus paskutinę skelbiamą
vidutinę tos energijos ištekliaus rūšies energijos išteklių biržos kainą (Kuro
pirkimų taisyklių 21.1.2 papunktis).
Pažymėtina, kad šiuo metu biržos operatorius,
įgyvendindamas pareigą skelbti atitinkamos energijos
ištekliaus rūšies energijos išteklių biržos kainą, savo internetinėje
svetainėje pateikia vidutinės biokuro biržos kainos nustatymo įrankį, kuriuo
vadovaudamosi įsigyjančiosios organizacijos turi galimybę sužinoti konkrečios
energijos ištekliaus rūšies kainą biržoje ir palyginti ją su pirkimą laimėjusio
pasiūlymo kaina. Komisija siūlo įsigyjančiosioms organizacijoms tikrinant
ekonominio naudingumo sąlygą pagal Kuro pirkimų taisyklių 21.1.2 papunktį vadovautis
operatoriaus
tinklalapyje pateiktu įrankiu, nurodant perkamo energijos ištekliaus rūšį,
apskritį, kurioje bus tiekiamas biokuras, ir tiekimo laikotarpį. Jeigu pagal įsigyjančiosios
organizacijos nustatytus parametrus nepakanka operatoriaus turimų duomenų
vidutinei biokuro biržos kainai nustatyti, įsigyjančioji organizacija turėtų
pateikti pavedimą įsigyti biržoje laimėjusiame pasiūlyme nurodytą energijos
ištekliaus kiekį už pasiūlyme nurodytą kainą, kaip tai numatyta Kuro pirkimų
taisyklių 21.1.1 papunktyje. Teisė įsigyti energijos išteklius kitais būdais
sudarant pirkimo–pardavimo sutartį su tiekėju, kurio siūlomas įsigyti energijos
išteklių kiekis ir kaina buvo pripažinti laimėjusiu, įgyjama tik tuo atveju,
jeigu įsigyjančioji organizacija pasinaudojo energijos išteklių biržos
operatoriaus siūlomu vidutinės
biokuro biržos kainos nustatymo įrankiu, tačiau dėl duomenų trūkumo vidutinė kaina
nustatyta nebuvo, o pateikus pavedimą įsigyti biržoje laimėjusiame pasiūlyme
nurodytą energijos ištekliaus kiekį už pasiūlyme nurodytą kainą, jis nebuvo
įvykdytas mažiausiai 2 prekybos sesijas iš eilės.
Pastebėtina, kad ekonominio naudingumo sąlyga vertinama
vieną kartą prieš sudarant sutartį ir, įgyvendinus minėtus Taisyklių
reikalavimus, yra laikoma įvykdyta visą sudarytos sutarties galiojimo
laikotarpį.
Komisija
taip pat atkreipia dėmesį, kad Kuro pirkimų taisyklių 24 punkte numatyta, jog
įsigyjančioji organizacija privalo surinkti ir saugoti duomenis bei
informaciją, įrodančius, kad Kuro pirkimo taisyklių 21 punkte nurodyta sąlyga
įvykdyta, tai yra energijos išteklius
įsigyjant kitais būdais (ne energijos išteklių biržoje), įrodinėjimo pareiga,
kad energijos išteklių biržoje dėl objektyvių priežasčių nebuvo galima įsigyti
reikalingo atitinkamos kuro rūšies kiekio ar jo dalies arba kitais būdais
įsigyti energijos išteklius buvo ekonomiškai naudingiau, tenka energijos išteklius įsigyjančiai
įmonei.