Įeiti
Publikuota: 2019.05.28. Atnaujinta: 2019.05.28

Investicijų derinimo tvarka ir investicijų grupės


Reikalavimai įmonėms derinti numatomas investicijas su Valstybine kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija) numatyti Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 34 straipsnio 5 dalyje, Šilumos tiekėjų, nepriklausomų šilumos gamintojų, geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų, paviršinių nuotekų tvarkytojų investicijų vertinimo ir derinimo Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje tvarkos apraše (toliau – Tvarkos aprašas), patvirtintame Komisijos 2019 m. balandžio 1 d. nutarimu Nr. O3E-93.

Įmonių su Komisija nesuderintos investicijos negali būti pripažintos pagrįstomis valstybės reguliuojamoms kainoms nustatyti. Derinamos įmonių planuojamos vykdyti, vykdomos ar įvykdytos investicijos, susijusios su reguliuojama veikla.

Komisijoje derinamų investicijų grupės:

2.1. pagal grupes:

2.1.1. metinės,

2.1.2. atliekamos Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis,

2.1.3. trunkančios ilgiau kaip metus;

2.2. pagal apimtis:



​ ​ ​Investicijos, susijusios su naujų objektų statyba, esamų objektų atnaujinimu ir (ar) modernizacija (investicijos tipas nustatomas pagal pirminę investicijos paskirtį)


Bendrai derinamų investicijų sąrašas [1]

Investicijos, kurių vertė yra 1,5 mln. Eur ir didesnė:

Investicijos, kurių vertė yra didesnė už ribinę sumą [2] ir ne didesnė nei 1,5 mln. Eur:

Investicijos, kurių vertė yra mažesnė už ribinę sumą:
​Pildomas Tvarkos aprašo 4 priedas
 
Nurodoma informacija, susijusi su bendrai derinamų investicijų sąraše esančių investicijų paskirtimi: numatytų investicijų vertė, investavimo tikslai; įtaka įmonės patiriamoms reguliuojamų sąnaudų grupėms; savivaldybių tarybų sprendimų kopijos, nurodančios, kad teikiamos derinti investicijos yra suderintos savivaldybių tarybų sprendimais (aprašo 5 priedo 5 lentelė)
 
Bendrai derinamų investicijų sąrašas Komisijai teikiamas derinti vienu metu vieną kartą per metus prieš 3 mėnesius iki reguliuojamų paslaugų kainų derinimo, koregavimo ar nustatymo duomenų pateikimo
 
Komisija, atsižvelgdama į investicijos svarbą visai sistemai, investicijos paskirtį ir objektą, turi teisę pareikalauti įmonės iš bendrai derinamų investicijų sąrašo derinti atskiras investicijas
 
Tvarkos aprašo VI (Finansinis investicijų pagrindimas) ir VII (Ekonominis investicijų pagrindimas) skyrių reikalavimai netaikomi
 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​
Prašymas derinti investicijų projektą, pasirašytą įmonės vadovo Prašymas derinti investicijų projektą, pasirašytą įmonės vadovo
​Prašymas derinti investicijų projektą, pasirašytą įmonės vadovo


​Galimybių studija ir (arba) investicijų projektas (Tvarkos aprašo 7.2. p.)​Tvarkos aprašo 7.2.1 p. (įvadas ir investavimo tikslai) ir 7.2.7.1 p. (investicijos įtakos reguliuojamoms kainoms skaičiavimas) nurodyta informacija​Tvarkos aprašo 7.2.1 p. (įvadas ir investavimo tikslai) ir 7.2.7.1 p. (investicijos įtakos reguliuojamoms kainoms skaičiavimas) nurodyta informacija
​Kita informacija, kuri paaiškina galimybių studiją ir (arba) investicijų projektą​Dėl investicijos atsiradę sąnaudų pokyčiai (Tvarkos aprašo 5 priedo 2 lentelė)-
​Komisijos prašymu kiti investicijas pagrindžiantys dokumentai ir informacija​Įrangos, į kurią investuojama, bei įrangos, kurios eksploatacija dėl investicijos nutraukiama, svarbiausios techninės charakteristikos ir sudėtinės investicijos išlaidų dalys (Tvarkos aprašo 5 priedo 1–3 lentelės)​Įrangos, į kurią investuojama, bei įrangos, kurios eksploatacija dėl investicijos nutraukiama, svarbiausios techninės charakteristikos ir sudėtinės investicijos išlaidų dalys (Tvarkos aprašo 5 priedo 1–3 lentelės)
​Kelių (ne mažiau kaip dviejų) galimų investicijų įgyvendinimo alternatyvų (pateikiamas jų palyginimas ir įvertinimas) (Tvarkos aprašo 21 p. ir 22 p.)​Investicijos įgyvendinimo alternatyvų įvertinimas ir (arba) optimalaus sprendimo pasirinkimas-
​Investicijos infrastruktūros objektams išpirkti - turto vertintojo pažymos kopija apie išperkamo turto vertę (Tvarkos aprašo 7.6 p.)​Investicijos infrastruktūros objektams išpirkti - turto vertintojo pažymos kopiją apie išperkamo turto vertę (Tvarkos aprašo 8.10 p.)​Investicijos infrastruktūros objektams išpirkti - turto vertintojo pažymos kopiją apie išperkamo turto vertę (Tvarkos aprašo 9.4 p.)
​Investicijų, kurioms įvykdyta viešųjų pirkimų (išskyrus mažos vertės viešuosius pirkimus) procedūra, viešų pirkimų dokumentų kopijas (pvz. pirkimo-pardavimo sutartis, protokolas ir pan.), kuriose nurodytos investicijų sumos​Investicijų, kurioms įvykdyta viešųjų pirkimų (išskyrus mažos vertės viešuosius pirkimus) procedūra, viešų pirkimų dokumentų kopijas (pvz. pirkimo-pardavimo sutartis, protokolas ir pan.), kuriose nurodytos investicijų sumos
​Investicijų, kurios buvo suderintos Komisijos  ir teikiamos Komisijai iš naujo derinti dėl padidėjusios investicijų sumos, duomenys apie tai, ar investicijų metu nupirktos įrangos techninės ir ekonominės charakteristikos yra tokios pačios, kaip nurodyta dokumentacijoje, kurios pagrindu buvo priimtas Komisijos investicijos suderinimas. Jei nėra tokios pačios - informuojama, kokios charakteristikos skiriasi, kokie yra tų charakteristikų esami dydžiai ir kokie tų charakteristikų planuojami dydžiai buvo pateikti Komisijai dokumentacijoje, kurios pagrindu buvo priimtas Komisijos investicijos suderinimas​Investicijų, kurios buvo suderintos Komisijos  ir teikiamos Komisijai iš naujo derinti dėl padidėjusios investicijų sumos, duomenys apie tai, ar investicijų metu nupirktos įrangos techninės ir ekonominės charakteristikos yra tokios pačios, kaip nurodyta dokumentacijoje, kurios pagrindu buvo priimtas Komisijos investicijos suderinimas. Jei nėra tokios pačios - informuojama, kokios charakteristikos skiriasi, kokie yra tų charakteristikų esami dydžiai ir kokie tų charakteristikų planuojami dydžiai buvo pateikti Komisijai dokumentacijoje, kurios pagrindu buvo priimtas Komisijos investicijos suderinimas
​Savivaldybių tarybų sprendimų kopijos, nurodančios, kad teikiamos investicijos yra suderintos savivaldybių tarybų sprendimais (Tvarkos aprašo 5 priedo 5 lentelė)​Savivaldybių tarybų sprendimų kopijos, nurodančios, kad teikiamos investicijos yra suderintos savivaldybių tarybų sprendimais (Tvarkos aprašo 5 priedo 5 lentelė)​Savivaldybių tarybų sprendimų kopijos, nurodančios, kad teikiamos investicijos yra suderintos savivaldybių tarybų sprendimais (Tvarkos aprašo 5 priedo 5 lentelė)
​AAA ir (arba) AAD, VMVT pagal suteiktus įgaliojimus išduotų dokumentų (patikrinimų protokolų, poveikio aplinkai vertinimo išvadų (jei poveikio aplinkai vertinimas privalomas), privalomųjų nurodymų ir pan.) kopijos, kuriomis vadovaujantis atliekamos investicijos, jeigu tokius išduotus dokumentus turi ​teikiant derinti įstatinio kapitalo didinimo būdu įmonei akcininko į įmonės balansą perduotas arba savivaldybės perduotas valdyti įmonei nuomos pagrindu, panaudos ir patikėjimo teise ilgalaikis turtas, neatlygintinai kitų asmenų perduotas turtas, tokio turto suderinimui pateikiama Tvarkos aprašo 5 priedo 4 lentelė
​AAA ir (arba) AAD, VMVT išduotų dokumentų (patikrinimų protokolų, poveikio aplinkai vertinimo išvadų (jei poveikio aplinkai vertinimas privalomas), privalomųjų nurodymų ir pan.) kopijos, kuriomis vadovaujantis atliekamos investicijos, jeigu tokius išduotus dokumentus turi teikiant derinti įstatinio kapitalo didinimo būdu įmonei akcininko į įmonės balansą perduotas arba savivaldybės perduotas valdyti įmonei nuomos pagrindu, panaudos ir patikėjimo teise ilgalaikis turtas, neatlygintinai kitų asmenų perduotas turtas, tokio turto suderinimui pateikiama Tvarkos aprašo 5 priedo 4 lentelė
​AAA ir (arba) AAD, VMVT išduotų dokumentų (patikrinimų protokolų, poveikio aplinkai vertinimo išvadų (jei poveikio aplinkai vertinimas privalomas), privalomųjų nurodymų ir pan.) kopijos, kuriomis vadovaujantis atliekamos investicijos, jeigu tokius išduotus dokumentus turi teikiant derinti įstatinio kapitalo didinimo būdu įmonei akcininko į įmonės balansą perduotas arba savivaldybės perduotas valdyti įmonei nuomos pagrindu, panaudos ir patikėjimo teise ilgalaikis turtas, neatlygintinai kitų asmenų perduotas turtas, tokio turto suderinimui pateikiama Tvarkos aprašo 5 priedo 4 lentelė
jei teikiamos derinamos investicijos, nenudėvėto ilgalaikio turto atnaujinimui - nurodomas atnaujinamo (keičiamo) turto tarnavimo laikas, kuris numatytas įrenginio gamintojo išduotame techniniame pase ir pateikti šio techninio paso kopiją (jei turi). Nepateikus įrenginio gamintojo išduoto techninio paso kopijos, atnaujinamo turto tarnavimo laikas atitinka Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo bei paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų įmonių apskaitos atskyrimo ir susijusių reikalavimų aprašo 1 priede nurodytus turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvus (Tvarkos aprašo 7.11 p.)
​Turtas savivaldybės sprendimu perduodamas užtikrinti geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų paslaugas, pateikiamas investicijos įgyvendinimo alternatyvų vertinimas arba optimalaus sprendimo pasirinkimas


[1] Jį sudaro įmonių licencijuojamos veiklos investicijos kilnojamojo inventoriaus vienetams, kurių vertė neviršija 3 tūkst. Eur, taip pat investicijos, skirtos įmonių bendrosioms personalo reikmėms, įmonių valdomų teritorijų ar įrenginių tvarkymui, kai investicijos metu įsigyjami atskiri turto vienetai, išskyrus Tvarkos aprašo 6.1.1 papunktyje nurodytas investicijas bei investicijas į šilumos apskaitos prietaisus, nuotolinio valdymo, nuotolinio duomenų nuskaitymo ir perdavimo įrangą, kompiuterinę ir programinę įrangą.

[2] Įmonėms, aptarnaujančioms daugiau nei 40 tūkstančių vartotojų – ne mažiau nei 0,3 mln. Eur, likusioms Vandens įmonėms – 9 proc. nuo Vandens įmonėms metinės į geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo kainą įskaičiuotos nusidėvėjimo sumos.

Visais atvejais įmonių, teikiančių derinti investicijas, finansinis pajėgumas turi būti pakankamas pagal Ūkio subjektų technologinio, finansinio ir vadybinio pajėgumo įvertinimo tvarkos apraše, patvirtintame Komisijos 2009 m. sausio 29 d. nutarimu Nr. O3-6 „Dėl Energetikos įmonių technologinio, finansinio ir vadybinio pajėgumo įvertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatytus vertinimo kriterijus (Tvarkos aprašo 19 p.). Komisija turi teisę derinti įmonių, kurių finansinis pajėgumas vertinamas kaip nepakankamas, investicijų projektą, jei jis pagerintų įmonės finansinius rodiklius.

Investicijų projekto skaičiavimuose turi būti numatytos visos investicijos pajamos ir investicijos įgyvendinimui būtinos išlaidos: eksploatacinės sąnaudos; nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos; skolinto kapitalo kaina; sąnaudos mokesčiams už turtą ir kitos mokesčių sąnaudos skaičiuojamos vadovaujantis galiojančiais teisės aktais; kitos investicijų pajamos ir investicijų įgyvendinimui būtinos išlaidos (Tvarkos aprašo 24 p.).

Naujų vartotojų ir abonentų prijungimo prie centralizuotos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros viešojo geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo teritorijose ir aglomeracijose, atliktos investicijos derinamos, kai investicijos atitinka savivaldybių tarybų patvirtintuose infrastruktūros plėtros planuose ir įmonių veiklos planuose numatytas investicijas (Tvarkos aprašo 31 p.).

Jei su savivaldybės taryba suderintos investicijos, kurios suma viršija ribinę sumą 3 kartus, vertė po viešųjų pirkimų procedūros padidėjo daugiau kaip 20 proc., tokia padidėjusi investicija turi būti iš naujo suderinta su savivaldybės taryba ir Komisija. Jei Komisijai teikiamos derinti investicijos darbų apimtys ir sudėtis skiriasi nuo su savivaldybės taryba suderintos investicijos darbų apimčių ir sudėties ir dėl to pasikeičia investicinio projekto esminės charakteristikos (tikslai, uždaviniai, bendrieji rodikliai), įmonė turi tokią investiciją (su pasikeitusia darbų sudėtimi ir apimtimi) pakartotinai suderinti su savivaldybės taryba ir Komisija (Tvarkos aprašo 32 p.).

Jei teikiamų suderinti investicijų įgyvendinimas trunka ilgiau kaip metus, tokių investicijų duomenys pateikiami už visą investiciją iš karto ir Komisija sprendžia dėl visos investicijos derinimo (Tvarkos aprašo 34 p.).

Investicijos, finansuojamos ES struktūrinių fondų lėšomis, gali būti teikiamos derinti nelaukiant, kol bus teikiami artimiausi reguliuojamų paslaugų (produkto) kainų derinimo, nustatymo ar koregavimo dokumentai (Tvarkos aprašo 33 p.).

Neefektyvios investicijos turi būti pagrįstos atitinkamais teisės aktais, kompetentingų institucijų (Aplinkos apsaugos agentūra (toliau – AAA), Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos (toliau – AAD), Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (toliau – VMVT) ir kitų kompetentingų institucijų) dokumentais ir (arba) pačių įmonių (Tvarkos aprašo 39 p.).

Finansinė investicijos analizė įvertina pajamas ir išlaidas per projekto ataskaitinį laikotarpį, parodo investicijos finansinį gyvybingumą. Finansinei investicijos analizei pagal Tvarkos aprašo 6 priedą parengiama investicijos pinigų srautų prognozė ir suskaičiuojami finansiniai rodikliai: finansinė grynoji dabartinė vertė (FGDV) ir finansinė vidinė grąžos norma (FVGN) (Tvarkos aprašo 41 p.).

Efektyvių investicijų, kurios generuoja pajamas, finansinė grynoji dabartinė vertė (FGDV) turi būti didesnė arba lygi nuliui, o finansinė vidinė grąžos norma (FVGN) – ne mažesnė kaip įmonei nustatyta kapitalo grąžos norma (Tvarkos aprašo 46 p.).

Ekonominis investicijų įvertinimas atliekamas skaičiuojant investicijų įtaką reguliuojamoms paslaugų kainoms bei skaičiuojant investicijos naudą vartotojams ir abonentams, įmonei (IN). Ekonominis vertinimas teikiamas vadovaujantis Tvarkos aprašo 1 priedu (Tvarkos aprašo 48 p.).

Pateiktą prašymą derinti investiciją Komisija išnagrinėja ir sprendimą priimamą per 30 kalendorinių dienų, jei pateiktas prašymas atitinka Tvarkos aprašo III, IV ir VIII skyriuose nustatytus reikalavimus. Jeigu pateikiami papildomi dokumentai, terminas skaičiuojamas nuo papildomų dokumentų gavimo dienos (Tvarkos aprašo 53 p.).

Komisija suderina įmonės investicijas, atsižvelgiant į investicijų vertinimo kriterijus, nurodytus Tvarkos aprašo 1 priede (Tvarkos aprašo 58 p.). Jei Komisijai pateikta derinti investicija neatitinka Tvarkos aprašo 1 priede nurodytų kriterijų, tuomet investicija gali būti derinama sumažinta verte, kuriai esant investicija atitinka aprašo 1 priede nurodytus kriterijus (Tvarkos aprašo 59 p.).

Komisija kontroliuoja suderintų efektyvių investicijų įvykdymą, atsižvelgdama į įmonės su Komisija suderintus investicijų projektų rodiklius (Tvarkos aprašo 61 p.).

Įmonės kasmet iki spalio 1 d. pateikia metinį (t. y. tolesnių vienerių metų) Komisijai planuojamų pateikti derinti Tvarkos aprašo 6.1.1.1 (investicijos, kurių vertė yra 1,5 mln. Eur ir didesnė) papunktyje apibrėžtų investicijų sąrašą, pažymėdamos investicijas į turto, kurio naudingojo tarnavimo laikotarpis yra trumpesnis, nei Komisijos nustatyti arba su ja suderinti ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvai, atnaujinimą (Tvarkos aprašo 62 p.).