Įeiti
Publikuoti: 2019-05-28. Atnaujinta: 2024-10-02

Investicijų derinimo tvarka ir investicijų grupės


Reikalavimai geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojams, paviršinių nuotekų tvarkytojams, viešųjų geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojams, regioniniams viešųjų geriamojo vandens tiekėjams ir nuotekų tvarkytojams, garantinių geriamojo vandens tiekėjams ir nuotekų tvarkytojams (toliau – kartu vadinami Vandens įmonės) derinti investicijas su Valstybine energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba)  numatyti Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 33 straipsnio 5 dalyje, Šilumos tiekėjų, nepriklausomų šilumos gamintojų, geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų, paviršinių nuotekų tvarkytojų investicijų vertinimo ir derinimo Valstybinėje energetikos reguliavimo taryboje tvarkos apraše (toliau –  Tvarkos aprašas), patvirtintame Tarybos 2019 m. balandžio 1 d. nutarimu Nr. O3E-93 (toliau – Nutarimas).  

Vandens įmonių su Taryba nesuderintos investicijos negali būti pripažintos pagrįstomis valstybės reguliuojamoms kainoms nustatyti. Derinamos įmonių planuojamos vykdyti, vykdomos ar įvykdytos investicijos, susijusios su reguliuojama veikla.

Investicijų derinimo tvarkos aprašo nuostatų taikymas:

1.   Derinamos savivaldybių vykdomųjų institucijų arba Vandens įmonių valdybų patvirtintame veiklos plane numatytos investicijos;

2. Teikiamos derinti faktiškai atliktos investicijos, išskyrus Investicijų derinimo tvarkos aprašo 11 ir 113 punktuose numatytus atvejus. Atkreiptinas dėmesys, kad investicijos, kurioms prašoma papildoma dedamoji derinama kaip planuojama investicija;

3. Kai trūksta lėšų investicijoms, kurios būtinos kokybės reikalavimus atitinkančioms geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugoms teikti, nustatant geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų kainas, gali būti nustatoma papildoma dedamoji investicijoms įgyvendinti (detali informacija Investicijų derinimo tvarkos aprašo 113 punkte). Papildoma dedamoji skiriama konkrečioms investicijoms, atitinkančioms Tvarkos aprašo nuostatas;

Taryboje derinamų investicijų skirstymas:

1.1. pagal grupes:

1.1.1. metinės,

1.1.2. atliekamos Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis,

1.1.3. kurių įgyvendinimas trunka ilgiau kaip metus;

1.1.4. atliekamos garantinių geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų;

1.1.5 atliekamos regioninių viešųjų geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų;

1.2. pagal apimtis:

1.2.1. investicijos, kurių vertė yra 1,5 mln. Eur ir didesnė;

1.2.2. investicijos, kurių vertė yra didesnė už ribinę sumą ir ne didesnė nei 1,5 mln. Eur (Tvarkos aprašo 6.1.1.2 punktas);

1.2.3. investicijos, kurių vertė yra mažesnė už ribinę sumą;

1.2.4. bendrai derinamų investicijų sąrašas (Tvarkos aprašo 6.1.2 punktas, t. y. investicijos kilnojamo inventoriaus vienetai ir kt., kurių vertė neviršija 5 tūkst. Eur).

Bendra informacija:

Vandens įmonių Tarybai teikiamos derinti investicijos ir teikiamos derinti faktinės investicijos turi būti savivaldybių vykdomųjų institucijų arba Vandens įmonių valdybų patvirtinto investicijų plano dalis, Vandens įmonių veiklos plano dalis. Jei su savivaldybės vykdomąja institucija ar Vandens įmonių valdyba patvirtintos investicijos, kurios suma viršija ribinę sumą 3 kartus, vertė po viešųjų pirkimų procedūros (ar atlikus statybą ūkio būdu) padidėjo daugiau kaip 10 proc., tokia padidėjusi investicija turi būti iš naujo patvirtinta  savivaldybės vykdomosios institucijos ar Vandens įmonių valdybos ir suderinta su Taryba. Jei Tarybai teikiamos derinti investicijos darbų apimtys, finansavimo šaltiniai ir sudėtis skiriasi nuo savivaldybės vykdomosios institucijos arba Vandens įmonių valdybos  patvirtintos investicijos darbų apimčių, finansavimo šaltinių ir sudėties ir dėl to pasikeičia investicinio projekto esminės charakteristikos (uždaviniai, bendrieji rodikliai), tokia investicija (su pasikeitusia darbų sudėtimi ir apimtimi) turi būti pakartotinai patvirtinta savivaldybės vykdomosios institucijos arba Vandens įmonių valdybos ir suderinta su Taryba. Jeigu faktiškai įvykdytos investicijos vertė yra mažesnė už investicijos vertę, nustatytą su Taryba derinant investiciją, arba yra iki dešimt procentų didesnė su Taryba suderintos investicijos vertės, laikoma, jog investicijos pakartotinai derinti su Taryba nereikia, pateikiant Tarybai tai pagrindžiančius dokumentus (paaiškinimas laisva forma, viešųjų pirkimų dokumentai, sudarytos sutartys, sąskaitos faktūros ar kt.) (dokumentai teikiami tik tuo atveju, kai investicijos vertė viršija Tvarkos aprašo 6.1.1.2 papunktyje numatytą ribinę sumą) (Tvarkos aprašo 32 p.).  Investicijos, finansuojamos ES struktūrinių fondų lėšomis, gali būti teikiamos derinti nelaukiant, kol bus teikiami artimiausi reguliuojamų paslaugų (produkto) kainų derinimo, nustatymo ar koregavimo dokumentai (Tvarkos aprašo 33 p.).

Jei teikiamų suderinti investicijų įgyvendinimas trunka ilgiau kaip metus, tokių investicijų duomenys pateikiami už visą investiciją iš karto, neskaidant jos vertės į atskiras dalis, ir Taryba sprendžia dėl visos investicijos, nepriklausomai nuo jos įgyvendinimo laikotarpio, derinimo (Tvarkos aprašo 34 p.).

Neefektyvios investicijos turi būti pagrįstos atitinkamais teisės aktais, kompetentingų institucijų (Aplinkos apsaugos agentūra (toliau – AAA), Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos (toliau – AAD), Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (toliau – VMVT) ir kitų kompetentingų institucijų) dokumentais ir (arba) pačių įmonių (Tvarkos aprašo 39 p.).

Finansinė investicijos analizė įvertina pajamas ir išlaidas per projekto ataskaitinį laikotarpį, parodo investicijos finansinį gyvybingumą. Finansinei investicijos analizei pagal Tvarkos aprašo 6 priedą parengiama investicijos pinigų srautų prognozė ir suskaičiuojami finansiniai rodikliai: finansinė grynoji dabartinė vertė (FGDV) ir finansinė vidinė grąžos norma (FVGN) (Tvarkos aprašo 41 p.).

Efektyvių investicijų, kurios generuoja pajamas, finansinė grynoji dabartinė vertė (FGDV) turi būti didesnė arba lygi nuliui, o finansinė vidinė grąžos norma (FVGN) – ne mažesnė kaip įmonei nustatyta kapitalo grąžos norma (Tvarkos aprašo 46 p.).

Ekonominis investicijų įvertinimas atliekamas skaičiuojant investicijų įtaką reguliuojamoms paslaugų kainoms bei skaičiuojant investicijos naudą vartotojams ir abonentams, įmonei (IN). Ekonominis vertinimas teikiamas vadovaujantis Tvarkos aprašo 1 priedu (Tvarkos aprašo 48 p.).

Pateiktą prašymą derinti investiciją Taryba išnagrinėja ir sprendimą priima per 30 darbo dienų, jei pateiktas prašymas atitinka šio Tvarkos aprašo III, IV ir VIII skyriuose nustatytus reikalavimus, išskyrus Šilumos įmonės, Vandens įmonės prašymus pakartotinai derinti su Taryba jau suderintas investicijas, kurių vertė pasikeitė atlikus viešųjų pirkimų procedūras ar atlikus statybą ūkio būdu. Tokias investicijas Taryba išnagrinėja ir sprendimą priima per 20 darbo dienų, jei pateiktas prašymas apima tik pakartotinai teikiamas derinti su Taryba jau suderintas investicijas, kurių vertė pasikeitė atlikus viešųjų pirkimų procedūras (įskaitant atvejus, kai statyba vykdoma ūkio būdu), ir atitinka šio Tvarkos aprašo III, IV ir VIII skyriuose nustatytus reikalavimus. Taryba, gavusi prašymą derinti investiciją, esant poreikiui atlikti patikrinimą vietoje, prieš 5 darbo dienas informuoja Šilumos įmonę, Vandens įmonę (tuo atveju, jeigu investicijos projektas ar jo dalis yra energetikos objektas ar energetikos įrenginys, ar vartotojo energetikos įrenginys) apie atvykimą patikrinti į vietą. Jeigu pateikiami papildomi arba patikslinti dokumentai, terminas skaičiuojamas nuo papildomų arba patikslintų dokumentų gavimo dienos. Šilumos įmonės, Vandens įmonės prašymus derinti investicijas Taryba nagrinėja ir sprendimą priima dėl prašymuose pateiktų ataskaitinio laikotarpio ir planuojamų ateinančių metų investicijų (išskyrus investicijas vykdomas ES struktūrinių fondų lėšomis) derinimo vienu metu vieną kartą per metus. (Tvarkos aprašo 53 p.).

Taryba suderina Vandens įmonės investicijas, atsižvelgiant į investicijų vertinimo kriterijus, nurodytus Tvarkos aprašo 1 priede (Tvarkos aprašo 58 p.). Jei Tarybai pateikta derinti investicija neatitinka Tvarkos aprašo 1 priede nurodytų kriterijų, tuomet investicija gali būti derinama sumažinta verte, kuriai esant investicija atitinka aprašo 1 priede nurodytus kriterijus (Tvarkos aprašo 59 p.).

Investiciniam projektui į šiltnamio efektą sukeliančių dujų neišskiriančius (nulinės emisijos) šilumos gamybos ir (arba) šilumos perdavimo įrenginius ir technologijas, geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo ir paviršinių nuotekų tvarkymo įrenginius ir technologijas, skiriamas 1 proc. investicijų grąžos priedas 5 metų laikotarpiui, jeigu projektas atitinka 611 punkte numatytas sąlygas (Tvarkos aprašo 611 p.).

Vandens įmonės kasmet iki spalio 1 d. pateikia metinį (t. y. tolesnių vienerių metų) Tarybai planuojamų pateikti derinti Tvarkos aprašo 6.1.1.1 (investicijos, kurių vertė yra 1,5 mln. Eur ir didesnė) papunktyje apibrėžtų investicijų sąrašą, pažymėdamos investicijas į turto, kurio naudingojo tarnavimo laikotarpis yra trumpesnis, nei Tarybos nustatyti arba su ja suderinti ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvai, atnaujinimą (Tvarkos aprašo 62 p.).

​Vandens įmonės visą informaciją apie investicijas (taip pat ir investicijas pagrindžianti informacija bei investicijų projektai) privalo Tarybai pateikti elektronine forma per Tarybos Duomenų surinkimo ir analizės informacinę sistemą (toliau – DSAIS), išskyrus atvejus, numatytus Tvarkos aprašo 62 punkte. Jeigu dokumentų pateikimo metu dėl techninių kliūčių Šilumos įmonės, Vandens įmonės negali pateikti informacijos elektronine forma arba (ir) per DSAIS, gali pateikti el. paštu elektroniniu parašu pasirašytas DSAIS investicijų derinimo dokumentų formas (tekstinė informacijos dalis – .docx, formatu, o informacijos lentelėse dalis – .xls formatu arba juos atitinkančiais formatais arba pasirašytas DSAIS investicijų derinimo dokumentų formas popieriniu formatu ir el. paštu [email protected]  pateiktas šių dokumentų duomenų rinkmenas (MS Excel, MS Word formatu). Informacija elektroniniu formatu Tarybai teikiama el. paštu. Vandens įmonių teikiamoje informacijoje investicijoms pagrįsti piniginės vertės yra nurodomos be PVM.  (Tvarkos aprašo 66 p.).